Wordt VVD IJsselstein: VVD Lopikerwaard?

De VVD-organisatie is bezig met een interne verbouwing. Bestaande afdelingen verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen ‘lokalen’. Dat zijn samenwerkingsverbanden van 'oude' afdelingen. En dus is de vraag “wie gaat met wie?” De leden in IJsselstein hadden wel een voorkeur. Zij willen het liefst samenwerken met de VVD in de Lopikerwaardgemeenten: Lopik, Montfoort en Oudewater. Maar wil men daar hetzelfde? Op 22 januari 2016 troffen VVD-bestuurders uit de Lopikerwaard elkaar.

De VVD wil graag alle liberaal denkende mensen verenigen. Niet om ze allemaal lid van de VVD te maken. Wel om te kijken of we samen de samenleving een beetje liberaler kunnen maken. Daarom moeten lokale VVD-afdelingen andere activiteiten ontwikkelen dan voorheen. Geen saaie ledenvergaderingen over begrotingen en jaarrekeningen meer. Wel actief in gesprek met ondernemers en liberale kiezers om samen te bekijken wat er beter kan in de gemeente. We willen ook scholing en training aanbieden aan iedereen die dat leuk vindt. Om dit alles goed te kunnen organiseren moeten we naar schaalvergroting toe.

Lopikerwaard

De leden van de VVD in IJsselstein spraken vorig jaar tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) uit dat zij schaalvergroting vooral wilden zoeken in de Lopikerwaard. Daarnaast zou het bestuur ook moeten bekijken of er verbanden kunnen komen met VVD-afdelingen in gemeenten waarmee de gemeente IJsselstein al samenwerkt.

Bijeenkomst met besturen uit de regio

Op 22 januari 2016 tijdens een bijeenkomst van de verschillende VVD-besturen uit onze regio, bleek dat de VVD-ers in de andere Lopikerwaardgemeenten er net zo over dachten. Dus gaan we proberen op deze schaal te organiseren. De VVD-Nieuwegein was ook aanwezig. En ook zij toonden belangstelling om hierbij aan te sluiten. Tenslotte waren er vertegenwoordigers aanwezig uit Vianen en omgeving (ze zijn daar met een gemeentelijke herindeling bezig). Voor hen is een bijzondere situatie aan de orde: in 2018 zullen de gemeenten Vianen, Leerdam en Meerkerk gefuseerd zijn. Het is nu nog niet zeker of de nieuwe gemeente bij de provincie Utrecht of bij de provincie Zuid Holland wordt ingedeeld. Als de nieuwe gemeente bij Utrecht komt, wil de VVD graag aansluiten bij VVD Nieuwegein. En als Nieuwegein bij de VVD Lopikerwaard komt, dan volgt Vianen ook. De VVD-Houten die ook was uitgenodigd voor deze bijeenkomst, liet weten dat zij vooral samenwerking zoekt met de gemeenten aan hun oostkant (Bunnik, Wijk bij Duurstede).

Werkgroep gevormd

Er is een werkgroep gevormd bestaande uit de verschillende voorzitters van de VVD-besturen, die dit proces moeten gaan sturen. Overal wordt de leden op de eerstvolgende ALV gevraagd in te stemmen met deze ontwikkeling.